5 enkla saker du kan göra för en gladare vardag

Alla känner sig nere någon gång i livet. Vissa mer ofta än andra. Jag är en av dem som har kämpat med depression i alldeles för många år. Ibland känns det som att jag har slösat bort halva mitt liv på att bara lida. Men att tänka så hjälper mig inte på något sätt. Därför försöker jag vända på det, se det från andra synvinklar och dra lärdom av allt jag har gått igenom. Att ge andra hjälpsamma tips som jag personligen tycker fungerar fyller mig med en känsla av att ha ett syfte. Om jag kan hjälpa endast en enda person känns mitt lidande mindre meningslöst på något sätt. Jag hoppas att du som läser detta finner åtminstone ett av mina tips hjälpsamma! Jag själv har hört dessa många gånger om men ibland behöver vi alla en liten påminnelse. ♥

5 enkla saker du kan göra för en gladare vardag

Vad du kan för att få en gladare vardag:

1. Ge dig själv en komplimang varje gång du tittar på dig själv i spegeln. Känner du att det är fånigt att stå där och säga till dig själv hur snygg du är? Tro mig, du är långt ifrån ensam! För det flesta kan det till och med ta emot. Man känner sig ju inte alltid så himla snygg och ibland kan det kännas som att man har klätt sig i en säck med potatis. Men om du ger dig själv kärlek om och om igen kommer du förr eller senare att börja ta in dina ord som sanning. Komplimangerna behöver inte heller bara handla om ditt utseende. Kom ihåg att klappa dig själv på axeln och säg ”bra jobbat” till dig själv eller ”fan va bra du är!”.

2. Gå ut och njut av naturen! Naturen är den bästa medicinkuren som finns för själen. Gå ut och andas djupt in. Känn hur blommorna du går förbi doftar och känn hur vinden smeker din kind. Det finns inget mer helande än få umgås med moder natur istället för betong och gipsväggar.

3. Umgås med nära och kära. När man mår dåligt är lusten till att umgås ofta obefintlig. Många har en tendens att isolera sig själva och väljer hellre att sitta hemma ensamma. Men vem mår bättre av att sitta och må dåligt instängd i sitt hem? Jag vet att det är svårt men försök att kämpa emot din känsla och dra ut dig själv!  Häng med vänner som ger dig energi. Vem vet? Kanske är det så att det var just det du behövde för att må bättre igen. Om du istället isolerar dig själv riskerar du att må ännu sämre.

4. Motionera mera. Hur många gånger har vi inte hört det? Men vi har hört det så många gånger just för att det faktiskt hjälper. När man tränar frigörs lyckohormoner ut i kroppen som heter endorfiner. Du blir gladare, du känner dig starkare, du orkar mer och du får starkare självförtroende. Att träna kan kännas otroligt svårt när man känner sig låg men du behöver inte satsa så högt. Börja med att bara få in några minuter om dan så gör bara det en skillnad. All sorts fysisk aktivitet räknas!

5. Låt dig själv ha tråkigt ibland. Visst, det låter inte så särskilt kul eller motiverande men ibland behöver men faktiskt bara få vara. Många mår dåligt över att de inte gör så mycket som andra. Man kan känna sig tråkig och känna att man ligger efter. Att inte göra någonting kan till och med få en att känna sig stressad. Därför är det så viktigt att låta sig själv få ha tråkigt. Annars hamnar du i en ständig stress av att du måste vara aktiv och ha roligt. Hur kul är blir det egentligen när det roliga blir ett tvång? Lär dig att leva i nuet och slappna av istället! Sinnet behöver få vila då och då.

Har du själv några tips som du vill dela med dig av?

Tveka inte att kommentera! ♥

Spara

Spara

Spara

Spara

Lämna ett svar

Stäng meny